» »

Задания по английскому языку на презент симпл. Упражнения на present simple — задаем вопросы

26.03.2024
Упражнение 1

Вставьте глагол to be в Present Simple.

1. What ... your name? - My name ... Shirley Frank. 2. What ... your address? - My address ... 175 Grand Central Parkway. 3. What ... your phone number? - My phone number ... 718-1930. 4. Where ... you from? - I ... from New York. 5. I ... a pupil. 6. My father ... not a teacher, he ... a scientist. 7. ... your aunt a doctor? - Yes, she ... . 8. ... they at home? - No, they ... not at home, they ... at work. 9. My brother ... a worker. He ... at work. 10. ... you an engineer? - Yes, I ... .11. ... your sister a typist? - No, she ... not a typist, she ... a student. 12. ... your brother at school? - Yes, he ... . 13. ... your sister at school? - No, she ... not at school. 14. My sister ... at home. 15. ... this your watch? - Yes, it ... . 16. She ... an actress. 17. This ... my bag. 18. My uncle ... an office worker. 19. He ... at work. 20. Helen ... a painter. She has some fine pictures. They ... on the walls. She has much paper. It ... on the shelf. The shelf ... brown. It ... on the wall. Helen has a brother. He ... a student. He has a family. His family ... not in St. Petersburg, it ... in Moscow.

Упражнение 2

to be в Present Simple.

1. Как тебя зовут? - Меня зовут Аня. 2. Какой твой адрес? - Мой адрес: Оксфорд Стрит, 45. 3. Откуда ты родом (... приехала)? -Я из Лондона. 4. Кто он (на фотографии)? - Это мой отец. 5. Как его зовут? - Его зовут Джон. 6. Где он? - Он в Лондоне. 7. Я Лена, а это Коля. Он мой брат. Ему 10 лет, а мне 12 лет. Мы из Петербурга. 8. Я ученик. Я в школе. 9. Мой брат - художник. Он не инженер. 10. Моя сестра на работе. Она врач. 11. Он студент. 12. Вы студент? - Нет, я врач. 13. Моя сестра дома. 14. Мы не в школе. Мы дома. 15. Мой брат - ученик. Он в школе. 16. Ваша мама дома? - Нет, она на работе. 17. Ваш двоюродный брат дома? - Нет, он в школе. Он ученик. 18. Ваша сестра - учительница? - Нет, она студентка. 19. Твой папа на работе, - Нет, он дома. 20. Твоя сестра - машинистка? - Да.- Она дома? - Нет, она на работе. 21. Мой дедушка - ученый. 22. Моя мама - не учительница. Она врач.

Упражнение 3

Переведите на английский язык, употребляя глагол to be в Present Simple .

1. Меня зовут Катя. 2. Мне 14 лет. 3. Я русская. Я из Санкт-Петербурга. 4. Я ученица. 5. Мой любимый вид спорта - теннис. 6. Я интересуюсь музыкой. 7. Мой любимый предмет - английский язык. 8. Мой папа - программист. Он не интересуется политикой. 9. Моя мама - зубной врач. Она интересуется искусством. 10. Мы всегда заняты, но мы очень счастливы быть вместе. 11. Чья это ручка? - Это моя ручка. 12. Чья это книга? - Это ваша книга. 13. Чей это стол? - Это стол моего брата. 14. Чья это сумка? - Это сумка моей мамы. 15. Чей это карандаш? - Это карандаш моей мамы. 16. Это твоя тетрадь? - Да. 17. Это тетрадь твоего брата? - Нет, это моя тетрадь. 18. Где ваш стол? - Он посередине комнаты. 19. Где твоя ручка? - Она в моем кармане. 20. Где твоя тетрадь? - Она на столе. 21. Где твоя мама? - Она на работе. 22. Где твой брат? - Он в школе. 23. Где твоя сестра? - Она дома. 24. Чей это карандаш? - Это мой карандаш. - А где мой карандаш? - Он на столе. 25. Чьи это часы? - Это мои часы. - А где мои часы? - Они на столе.

Упражнение 4

Present Simple .

1. My working day (to begin) at seven o"clock. I (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes. At half past seven we (to have) breakfast. My father and I (to leave) home at eight o"clock. He (to take) a bus to his factory. My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o"clock. In the evening we (to gather) in the living room. We (to watch) TV and (to talk).

2. My sister (to get) up at eight o’clock. 3. She (to be) a schoolgirl. She (to go) to school in the afternoon. 4. Jane (to be) fond of sports. She (to do) her morning exercises every day. 5. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. 6. After breakfast she (to go) to school. 7. It (to take) him two hours to do his homework. 8. She (to speak) French well

Упражнение 5

Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple .

2. What time Andrea usually (to get) up? 3. When she (to catch) the bus? 4. She (to take) a shower in the morning? 5. She (to go) home for lunch? 6. When she (to go) swimming? 7. How she (to get) to the pool? 8. What she (to do) on Saturday evenings?

Упражнение 6

Переведите на английский язык, употребляя глаголы в Present Simple .

(ОБЫЧНО) 1. Я работаю. 2. Мы работаем. 3. Они не работают. 4. Вы работаете? - Да. 5. Он работает? - Нет. Он учится. 6. Мой брат не учится. Он работает. 7. Ты носишь очки? 8. Вы помогаете людям? 9. Он любит читать сказки? 10. Она любит играть на скрипке? 11. Моя сестра не читает книг. 12. Наша бабушка любит спать на диване. 13. Вы любите отдыхать в кресле? 14. Мы едим и пьем в кухне. 15. Мой брат не любит читать газеты. 16. Мы спим в спальне. 17. Мой брат спит на диване в жилой комнате. 18. Моя сестра одевается перед зеркалом. 19. Мой дядя пишет книги. 20. Мы делаем упражнения в школе. 21. Я трачу свои карманные деньги на мороженое. 22. Он читает все время и не любит смотреть телевизор.

Упражнение 7

Вставьте do или does .

1. ... you sleep well? – Yes, I ... . 2. ... your sister wash the plates? – Yes, she ... . 3. What ... the teacher ask you to do? 4. ... Kitty read English books? – Yes, she ... . 5. He ... not like porridge. 6. We ... not go to school in summer.

Упражнение 8

Вставьте наречия, указанные в скобках, в данные предложения.

1. She is late for work. (Always) - ... . 2. George eats meat. (Never) - ... . 3. You can see foxes in the country. (Sometimes) - ... . 4. Does Tim go to school by taxi? (Usually) - ... . 5. We spend summer in France. (Usually) - ... . 6. Tom and Tim are very busy on Mondays. (Often) - ... . 7. My dog is very funny. (Sometimes) - ... . 8. Kate doesn’t go swimming. (Often) - ... . 9. Simon does his English homework. (Never) - ... .

Упражнение 9

Поставьте глаголы, данные в скобках, в нужной форме.

1. He ... a good footballer. (be) 2. We ... at school. (be) 3. The roses ... very beautiful. (be) 4. I ... an interesting book. (have) 5. The sun ... very hot. (be) 6. I ... my lessons very carefully. (do) 7. Elizabeth ... a new dress. (have) 8. The students ... English lessons three times a week. (do) 9. I ... a camera. (have) 10. Harry ... a tennis player. (be) 11. Tony ...a coat. (have) 12. The children’s hands ... dirty. (be) 13. Mike ... late for school. (be) 14. Ted ... a good swimmer. (be) 15. Ted ... swimming very much. (like) 16. I always ... my homework. (do) 17. I ...go to school by foot. (go)

The Present Simple Tense. Упражнения из цикла «Английский язык для начинающих»

Повторить грамматические

Упражнение 1. Распределите глаголы по трем колонкам в зависимости от чтения окончания -s/-es в 3-м лице единственного числа: [s], [z], . Если забыли, когда к глаголу-действию добавляется -s/-es, прочитайте еще раз

Work, go, know, change, buy, end, play, wash, ride, add, wish, drive, stay, watch, mix, open, do, say, clean, talk, visit, reach, sit, like, love, dance, close, speak, read, finish, fly, run.

Если глагол оканчивается на -y , перед которой стоит согласная , то она меняется на i.

ПРИМЕР I fly … — He flies … , но I buy … — He buys …

Упражнение 2. Напишите следующие глаголы в форме 3-го лица единственного числа.

want hurry read eat think wash kiss catch have study carry fly cry go do

Прежде, чем идти дальше — запомните схемы построения предложений в Present Simple



Учимся строить утвердительные предложения в Present Simple

Упражнение 3. Замените местоимение I на местоимения he или she по образцу.

Образец: I go to the office every day. — He goes to the office every day.

1. I write many letters every day. 2. I read books from the library. 3. I study grammar rules by heart 4. I usually go to work by bus. 5. I often meet my friends on the way to work. 6. I work in an office. 7. I come home very late. 8. I have dinner (supper) at 9 o’clock. 9. I go to bed at 12 o’clock. 10. I sleep very badly. 11. I often send emails in the evening. 12. I play the guitar every day.

Упражнение 4. Допишите окончания глаголов (-s или -es) там, где это нужно.

1. Не go … to school by bus. 2. She like … milk. 3. My father watch … TV in the evening. 4. I play … tennis on Sundays. 5. My brother play … football quite well. 6. My sister sing … very well. 7. She wash … her face and hands in the morning and in the evening. 8. I usually drink … tea for breakfast. 9. Jane do … her English exercises after school. 10. Peter drive… a car.

Упражнение 5. Выберите из скобок нужную форму глагола.

1. She (swim/swims) very well. 2. Luc (live/lives) in London. 3. Jack (come/comes) from the USA. 4. Betty (dance/dances) a little. 5. He (have/has) three brothers. 6. My granny (speak/speaks) French. 7. My cat (sleep/sleeps) on a mat. 8. I often (see/sees) Jane. 9. Ted (like/likes) music. 10. Chris (cook/cooks) cakes quite well.

Учимся строить отрицательные предложения в Present Simple

Вспомните СХЕМУ построения отрицательного предложения.

es to the cinema.

Он не ходит в кино. — Не doesn’t go to the cinema.

Упражнение 6. Переделайте данные предложения в отрицательные. Используйте вспомогательные глаголы don’t и doesn’t.

1. Mary takes the dog for a walk in the evenings. 2. Peter buys a morning newspaper every day. 3. I come to every lesson. 4. We go to the seaside every summer. 5. You go shopping on Saturday mornings. 6. Peter plays the piano very well. 7. The sun rises in the west. 8. My big brother knows everything. 9. Dogs like cats. 10. Some children like chocolate. 11. It rains very often in summer.

Упражнение 7. Заполните пропуски, используя don’t или doesn’t.

1. We … listen to the radio every night. 2. Mr Johnson … have a private office. 3. The boys … study at the library every day. 4. These exercises … seem very difficult. 5. The men … always eat at that cafe. 6. That tall man … work for this company. 7. The people … speak English very well.

Упражнение 8. Сделайте данные предложения отрицательными.

1. Bess helps her mother. 2. My friend plays the piano. 3. We listen to music. 4. You make a lot of mistakes. 5. The farmer works in the field. 6. The small boy rides a bike. 7. He looks at the pictures in the book. 8. The workman paints the house. 9. Richard and Henry swim in the river in summer. 10. John goes to school by tram. 11. She gets up at eight o’clock. 12. He has tea for breakfast. 13. She usually has dinner at two o’clock. 14. Peter lives in London.

Учимся строить вопросительные предложения в Present Simple

Вопрос, который начинается с вспомогательного глагола do/does , называется общим. Такой вопрос соответствует интонационному вопросу в русском языке.

СРАВНИТЕ

Он часто ходит в кино. — He often goes to the cinema.

Он часто ходит в кино? — Does he often go to the cinema?

Упражнение 9. Заполните пропуски, используя вспомогательные глаголы do или does.

1. … you want cream and sugar in your coffee? 2. … the children go to bed very early? 3. … that girl come from South America? 4. … you know that Italian student? 5. … Miss Stewart prefer coffee or tea? 6. … your English lessons seem very difficult? 7. … those two women understand that lesson?

Упражнение 10. Переделайте данные предложения в вопросительные. Задайте общие вопросы, используя вспомогательные глаголы do и does.

1. Mary takes the dog for a walk in the evenings. 2. Peter buys a morning newspaper every day. 3. I come to every lesson. 4. We go to the seaside every summer. 5. You go shopping on Saturday mornings. 6. Peter plays the piano very well. 7. The sun rises in the east. 8. My big brother knows everything. 9. Dogs don’t like cats. 10. All children like chocolate. 11. It rains very often in autumn.

Упражнение 10.1 Вспомните, как строить краткий ответ в Present Simple . Ответьте на вопросы.

  1. Do you watch TV in the evening? 2. Do you go to bed late? 3. Do you sleep well? 4. Do you have breakfast at home? 5. Does your friend often visit you? 6. Does your friend read books? 7. Does it often rain in winter? 8. Does it often rain in autumn? 9. Does the sun rise in the west? 10. Does the sun rise in the east?

Упражнение 11. Переделайте данные предложения в вопросительные. Начинайте вопросы со Wh-words в скобках.

1. Ann watches TV. (How often?)…
2.I write emails to my parents. (How often?)…
3. They have dinner in the evening. (What time/usually?) …
4. Tom works. (Where?) …
5. Mark and his sister go to the cinema. (How often?)…
6. People do stupid things. (Why?) …
7. The car breaks down. (How often?) …

Упражнение 12. Составьте из данных слов вопросительные предложения. Используйте схему вопроса (?)

1. buy/you/do/what/at the shops
2. is/who/that man
3. your parents/moment/where/at the/are
4. you/how/come/to school/do
5. is/your car/where

Упражнение 13. Составьте вопросы к данным предложениям, начиная словами, указанными в скобках.

The Greens — Семья Гринов

1. The Greens live in Tomsk. (Where)
2. She lives in Green Street. (Where)
3. Grace usually has supper at nine o’clock. (When)
4. Tim reads many books. (Does)
5. Sally speaks Spanish. (Does)
6. We have English lessons on Tuesdays and Fridays. (Do … or…)
7. They work on a farm. (Where)
8. I make my bed in the morning. (Do)
9. The children play in the park, not in the square. (Do … or…)
10. They do their homework after school. (When)
11. I have a glass of milk for supper. (What)
12. We like watching TV in the evening. (Do)

Повторение

Упражнение 14. Вставьте вместо точек do или does.
1. … you sleep well? Yes, I… .
2. … your sister wash the plates? Yes, she … .
3. What … the teacher ask you to do?
4. … Kitty read English books? Yes, she … .
5. He … not like porridge.
6. We … not go to school in summer.

Упражнение 15. Вставьте вместо точек does, is или has.
1. My sister … very clever.
2. What … she do?
3. Who … he?
4. She … a teacher at school.
5. Where … your sister live?
6. Gretna … a little village in the country.
7. … Mary fine?
8. … Sam have any pets?
9. This girl… called Mary.
10. She … a lot of friends.

Упражнение 16. Поставьте глаголы, данные в скобках, в нужной форме.
1. Не (be) a good footballer. 2. We (be) at school. 3. The roses (be) very beautiful. 4. I (have) an interesting book. 5. The sun (be) very hot. 6. I (do) my lessons carefully (тщательно). 7. Elizabeth (have) a new dress. 8. The students (do) English lessons three times a week. 9. I (have) a camera. 10. Harry (be) a tennis player. 11. Tony (have) a coat. 12. The children’s hands (be) dirty. 13. Mike (be) late for school. 14. Ted (be) a good swimmer.

Упражнение 17. Составьте из следующих слов вопросы. Помните о порядке слов в предложении.
1. Does/what/up/get/she/time?
2. Do/breakfast/does/what/she/before?
3. For/does/have/breakfast/she/what?
4. To/how/she/work/does/go?
5. She/does/what/evening/do/the/in?
6. Bed/time/does/to/what/she/go?

Упражнение 18. Напишите вопросы к ответам.
1. (When… ?)______________________
She gets up at eight o’clock.
2. (What … do…?)__________________
She has breakfast at nine o’clock.
3. (Where…?) ______________________
She works in the bookshop.
4. (Where…?) _________________
She has lunch in a cafe.
5. (When …?) _________________
She comes home at half past five.
6. (What … do ?) ___________
She watches TV in the evening.
7. (When …?) _________________
She goes to bed at 10 o’clock.

Упражнение 19. Составьте из данных слов вопросы. Дайте на них ответ. Сделайте нужные изменения.

1. Where/you/come/from — _____________________
2. Where/you/live — __________________________
3. Where/you/work — __________________________
4. What/your father/do — _______________________
5. Where/your mother/live — _____________________

Упражнение 20. Вставьте наречия, указанные в скобках, в данные предложeния. Помните о месте наречий в предложении.

1. She comes home late. (Always)
2. George eats meat. (Never)
3. You see her in the street. (Sometimes)
4. Does Tim go to school by taxi? (Usually)
5. We spend summer in France. (Usually)
6. Tom and Tim go to the cinema on Mondays. (Often)
7. My dog barks. (Sometimes)
8. Kate goes swimming. (Often)
9. Simon does his English homework. (Never)
10. I dance at discos. (Seldom)

Я надеюсь, что выполнив 20 упражнений, вы научились составлять предложения в Present Simple грамматически правльно. Вы можете прислать их на проверку преподавателю на адрес [email protected]. Стоимость проверки всех упражнений 150 рублей. Выборочно 1 предл. — 1 рубль. Если этих упражнений недостаточно, то рекомендуем также дополнительные упражнения на Present Simple Tense. ДАЛЕЕ

Пример: She/read/a lot (+) – She reads a lot.

  1. My sister/eat/meat (–)
  2. They/study/Spanish (?)
  3. I/usually/make dinner (–)
  4. He/have/two cats (+)
  5. Molly/go/to the gym (?)

Задание 2. Сделайте данные предложения отрицательными.

  1. Rice grows in Britain.
  2. I like listening to music.
  3. Kate does her homework.
  4. We have a big family.
  5. He often rides a bike.

Задание 3. Задайте к данным предложениям общие вопросы.

Пример: He watches TV. – Does he watch TV?

  1. He has a lot of friends.
  2. My sister works in a bank.
  3. We do a lot of things together.
  4. She sometimes goes swimming.

Задание 4. Прочитайте предложения и исправьте их. С точки зрения грамматики все верно, однако информация ложная. Посмотрите на пример и напишите по 2 предложения к каждому пункту.

Пример: The sun goes round the earth.
The sun doesn"t go round the earth. The earth goes round the sun.

  1. Apple produces microwave ovens.
    ...
  2. Sharks live in the trees.
    ...
  3. The sun rises in the west.
    ...
  4. Mice catch cats.
    ...

Задание 5. Исправьте ошибки в предложениях.

  1. What does he usually at the office?
  2. Does they play tennis every week?
  3. When does he comes home?
  4. I goes to the park on Sundays.
  5. We dont use that car.

Ответы с пояснениями

Задание 1.
  1. My sister doesn’t eat meat.

    Отрицательные предложения с 3-м лицом единственного числа (my sister) составляются при помощи вспом. глагола does и отриц. частицы not .

  2. Do they study Spanish?
  3. I don’t usually make dinner.
  4. He has two cats.

    Глагол to have с 3-м лицом ед. числа (he) во времени Present Simple принимает форму has .

  5. Does Molly go to the gym?

    Для составления общего вопроса во времени Present Simple вспом. глагол do/does выносится на первое место в предложении.

Задание 2.
  1. Rice doesn"t grow in Britain.

    Отрицательные предложения с 3-м лицом единственного числа (rice) составляются при помощи вспом. глагола does и отриц. частицы not .

  2. I don’t like listening to music.

    Отрицательные предложения со всеми лицами, кроме 3-го лица ед. числа, составляются при помощи вспом. глагола do и отриц. частицы not .

  3. Kate doesn’t do her homework.

    Отрицательные предложения с 3-м лицом единственного числа (Kate) составляются при помощи вспом. глагола does и отриц. частицы not .

  4. We don’t have a big family.

    Отрицательные предложения со всеми лицами, кроме 3-го лица ед. числа, составляются при помощи вспом. глагола do и отриц. частицы not .

  5. He doesn’t often ride a bike.

    Отрицательные предложения с 3-м лицом единственного числа (he) составляются при помощи вспом. глагола does и отриц. частицы not .

Задание 3.
  1. Does he have a lot of friends?
  2. Does my sister work in a bank?
  3. Do we do a lot of things together?
  4. Does she sometimes go swimming?
Задание 4.
  1. Apple doesn"t produce microwave ovens. Apple produces MP3 players, laptops and phones.
  2. Sharks don"t live in the trees. Sharks live in the ocean.
  3. The sun doesn"t rise in the west. It rises in the east.
  4. Mice don"t catch cats. Cats catch mice.
Задание 5.
  1. What does he usually do at the office?
  2. Do they play tennis every week?
  3. When does he come home?

    Вспомогательный глагол does и окончание -s в одном предложении не употребляются.

1. I (to do) morning exercises.
2. He (to work) at a factory.
3. She (to sleep) after dinner.
4. We (to work) part-time.
5. They (to drink) tea every day.
6. Mike (to be) a student.
7. Helen (to have) a car.
8. You (to be) a good friend.
9. You (to be) good friends.
10. It (to be) difficult to remember everything.

Упражнение 2. Раскройте скобки , употребляя глаголы в .

1. Alice (to have) a sister.
2. Her sister’s name (to be) Ann.
3. Ann (to be) a student.
4. She (to get) up at seven o"clock.
5. She (to go) to the institute in the morning.
6. Jane (to be) fond of sports.
7. She (to do) her morning exercises every day.
8. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea.
9. After breakfast she (to go) to the institute.
10. Sometimes she (to take) a bus.
11. It (to take) her an hour and a half to do her homework.
12. She (to speak) English well.
13. Her friends usually (to call) her at about 8 o’clock.
14. Ann (to take) a shower before going to bed.
15. She (to go) to bed at 11 p. m.

Упражнение 3. Раскройте скобки, употребляя глаголы в .

1. My working day (to begin) at six o"clock.
2. I (to get) up, (to switch) on the TV and (to brush) my teeth.
3. It (to take) me about twenty minutes.
4. I (to have) breakfast at seven o’clock.
5. I (to leave) home at half past seven.
6. I (to take) a bus to the institute.
7. It usually (to take) me about fifteen minutes to get there.
8. Classes (to begin) at eight.
9. We usually (to have) four classes a day.
10. I (to have) lunch at about 2 o’clock.

Упражнение 4. Используйте слова в скобках для образования предложений в . Обратите внимание, в какой форме должно стоять предложение (утвердительной, или отрицательной).

1) They _____ football at the institute. (to play)
2) She _____ emails. (not / to write)

3) ____ you____ English? (to speak)
4) My mother ____ fish. (not / to like)
5) ____ Ann ____ any friends? (to have)
6) His brother _____ in an office. (to work)
7) She ___ very fast. (cannot / to read)
8) ____ they ____ the flowers every 3 days? (to water)
9) His wife _____ a motorbike. (not / to ride)
10) ____ Elizabeth_____ coffee? (to drink)

Упражнение 5. Вставьте в требуемой форме Present Simple.

1. I ... a student.
2. My father ... not a shop-assistant, he ... a scientist.
3. ... your aunt a nurse? - Yes, she ... .
4. ... they at home? - No, they ... not. They ... at school.
5. ... you an engineer? - Yes, I....
6. ... your friend a photographer? No, she ... not a photographer, she ... a student.
7. ... your brothers at school? - Yes, they ... .
8. ... this her watch? - Yes, it ... .
9. Max ... an office-worker.
10. We ... late, sorry!

Упражнение 6. Переведите на английский язык:

1. Она занята . (to be busy)
2.
Я не занят.
3. Вы заняты?
4. Они дома ? (to be at home)
5.
Его нет дома.
6. Я не знаю.
7. Они знают?
8. Она не знает.
9. Кто знает?
10. Никто не знает.
11. Он читает английские книги? (to read English books)
12. Они никогда не читают. (never / to read)
13. У неё есть квартира? (to have a flat)
14. У него ничего нет.
15. Это кто?

Предлагаем короткие задания-ситуации по Present Simple. Они будут интересны студентам - они приближены к реальной жизни и позволяют понять, где можно применить грамматическую структуру.

Грамматика - важный аспект обучения, но вместе с тем вызывающий затруднения у большинства студентов. Выполнение огромного количества однообразных упражнений утомляет.
А что если, пройдя необходимые стадии работы с грамматикой (presentation, elicitation, controlled practice), перейти на закрепление грамматической структуры в говорении (production)? Есть большое количество грамматических игр, но они либо рассчитаны на групповое обучение, либо занимают слишком много времени на уроке.

Spot the lie

Present Simple: affirmative and negative. Уровни – от elementary.

Цель задания – составить правдивые и неправдивые предложения о себе, своих привычках и интересах. Задача партнёра угадать, что является неправдой.
Задание для студента: “Make 3 (5,10) sentences. Two (three,eight) should be true and one(two) false. After that I will guess which sentences are a lie.”

Например:
I hate posting videos on Facebook.
I usually take photos when I am on holiday.
I have my personal blog.

Для студентов средних уровней и выше можно усложнить задание. Прежде, чем угадать, что является неправдой, вы задаете студенту дополнительные вопросы и наблюдаете за его реакцией и логичностью ответов. Затем преподаватель и студент могут поменяться ролями.

Guess the job

Present Simple: affirmative. Уровни – elementary, pre-intermediate.

Задание для студента:
“Imagine that you talk to a person who you have just met. He/ she doesn’t say his/her profession but want you to guess.”

Вы и студент по очереди составляете предложения об обязанностях различных профессий.

Например,
I work outdoors. I train every day. I run quickly. I play a ball game. (a footballer)
Или от третьего лица чтобы практиковать -s:
She answers phone calls. She takes messages. She schedules meetings for her boss.(a secretary).

Преподаватель и студент могут задавать 3 дополнительных вопроса чтобы угадать профессию.
Чтобы добавить соревновательный момент, можно подсчитывать количество угаданных вариантов.

Альтернативный вариант – отгадывать национальные стереотипы.
Например,
They drink a lot of tea.
They eat a lot of hamburgers.
They go to the beach every day.
They drink a lot of alcohol.

Likes and dislikes

Present Simple: affirmative and negative. Уровни – pre-intermediate, intermediate

Найдите короткое видео на youtube, где пользователи рассказывают о себе.
Сделайте скриншот из видео и покажите студенту. Попросите его составить 5-10 предложений об этом человеке: его характер, работа, хобби, используя Present Simple.

Например:
She is not really intelligent.
She likes funny hats.
She studies at high school.
She lives with her family.
She doesn’t eat meat.

Затем предложите студенту и узнать были ли верны его предположения.

Regular events

Present Simple: affirmative, negative and questions.Уровни – elementary, pre-intermediate

Дайте студенту список активностей.

Например,
buy new clothes, eat pasta, take photos. get a haircut, do the laundry. surf the Internet, visit the dentist, go on holiday, visit relatives.

Затем вы вместе со студентом обсуждаете и выясняете кто делает эти вещи чаще.
A:How often do you buy new clothes?
B:Once a month. And how often do you buy new clothes?
A:Every Saturday.
B:Oh, you buy new clothes more often.

Looking for a flatmate

Present Simple: affirmative, negative and questions. Уровни – elementary

Цель задания – задать вопросы и узнать насколько общие у студента и преподавателя привычки и увлечения. Задание для студента:
You are looking for a flatmate and you are going to interview Anna to find out if I can be an ideal flatmate. You can ask about:hobbies, pets, possessions (a car, a vacuum cleaner etc) and daily routines (get up, go to work, come home,activities in the evening).


Пример диалога
A: Do you have a pet?
B: Yes, I do. I have a cat.
A: I love cats.
B: What time do you get up?
A: At 7.
B: Oh,so early!

Чтобы было интереснее вы можете подыграть двух людей, а затем спросить студента: “Who do you prefer Anna or Mary? Why?”